Rekonstrukce a modernizace vodního díla, České Kopisty

Informace o projektu

Stručná historie výstavby vodního díla

Zdymadlo České Kopisty bylo vybudováno v rámci výstavby vodní cesty na Vltavě a Labi na začátku 20. století. Provádění stavby, financované z peněz Rakouska-Uherska a království Českého, zajišťovala Komise pro kanalizování řek Vltavy a Labe v Čechách ustanovená v roce 1896. Generální návrh stavby, která byla spojena s výstavbou městského silničního mostu přes Labe, vypracovala technická kancelář Komise. Stavbu provádělo Pražské podnikatelství staveb A. Lanna.

Rekonstrukce a modernizace vodního díla

V 60. letech 20. století byla zahájena rekonstrukce a modernizace labsko-vltavské vodní cesty pro umožnění jejího celoročního využití. Tomuto záměru však nevyhovovaly původní hradlové a členěné jezy se sklopnými slupicemi, protože jejich obsluha vyžadovala těžkou a nebezpečnou manuální práci a provoz nebylo možné zajistit v zimním období a při velkých vodách. Proto byly tyto jezy postupně nahrazeny jezy moderní konstrukce.

Rekonstrukce a modernizace jezu v Českých Kopistech na jez hydrostatický sektorový byla provedena v letech 1969 – 1971. Situačně je spodní stavba nového jezu těsně přisazena ke vzdušní patě spodní stavby původního členěného jezu. Malá plavební komora byla celkově rekonstruována a modernizována v letech 1974 – 1976 na užitnou délku 85 m, dále byly navýšeny zdi a vyzdviženy pohybovací mechanizmy, aby bylo možné trvale zvýšit hydrostatickou hladinu po rekonstrukci jezu. Do horního ohlaví byla osazena klapková vrata. Velká plavební komora byla rekonstruována a modernizována v letech 2002 – 2004 na užitnou délku 155m s rozšířením obou ohlaví na 22 m.

Účel vodního díla

  • dopravní – zajištění potřebných hloubek a vyhovujících podmínek pro plavbu ve zdrži
  • hospodářský – odběry povrchové vody z jezové zdrže
  • rekreační – využití zdrže pro vodní sporty a rekreační rybolov

Celé dílo "Labe , VD Č. Kopisty , rekonstrukce velké plavební komory" bylo členěno na dvacet dva stavební objekty a jeden objekt technologický. SMP CZ, a.s. realizovala stavební objekty SO 02 - Horní ohlaví, SO 04 - Horní plavební kanál, SO 05 - Dolní plavební kanál, SO 08 - Dalbové stání horní,
SO 09 - Dalbové stání dolní, SO 16 - Splašková kanalizace, SO 17 - Venkovní úpravy, SO 19 - Rekonstrukce oplocení, SO 21 - Obslužná lávka

Další reference

Vodní dílo Záskalská, Komárov

Hlavním důvodem rekonstrukce vodního díla je ochrana hráze před účinky velkých vod. Spadiště, skluz, vývar a odpadní koryto jsou vyprojektovány tak, aby byly bezpečně převedeny povodňové vlny nebo velká voda při velkých srážkách. Původní spadiště a skluz se rozšiřují do levé strany. Vývar byl...

Zobrazit detail reference
Vodní dílo Záskalská, Komárov

Sportovní přístav, Hluboká nad Vltavou

Sportovní přístav Hluboká nad Vltavou Přístav Hluboká nad Vltavou je majetkem státu, jeho provozovatelem je Ředitelství vodních cest ČR a jeho provoz zajišťuje pověřený správce. Sportovní přístav Hluboká nad Vltavou je umístěn v horní vodě jezu Hluboká nad Vltavou na levém břehu Vltavy v ř. km...

Zobrazit detail reference
Sportovní přístav, Hluboká nad Vltavou

Zobrazit všechny reference