Lávka u Strakonického hradu, Strakonice

Informace o projektu

Lávka je situována v centru Strakonic v podhradí Strakonického hradu, kde překonává řeku Otavu přibližně 80 nad jezem. Výrazným prvkem ocelové visuté lávky jsou dva ocelové rozkročené pylony na obou březích vysoké 10,1 m. Mostovka, svařená z válcovaných profilů, je zavěšena pomocí závěsů na nosná lana, která jsou opatřena tlumičem kmitání lan. Mostní svršek tvoří dřevěné mostiny z dubových fošen.

Délka mostu: 109,40 m
Rozpětí: 9,25 + 89,40 + 9,25 m
Šířka mostu: 5,42 m
Plocha nosné konstrukce mostu: 423 m2

Založení lávky bylo provedeno na vrtaných pilotách průměru 1 220 mm. Po odtěžení zeminy na základovou spáru byly postupně provedeny základy pod pylony a opěry. Základy opěr byly kotveny zemními kotvami, které eliminovaly tahové síly od kotvení nosných lan.

Vlastní výstavba lávky začala současnou montáží nosné konstrukce a pylonů. Do řeky Otavy bylo nutné osadit 4 bárky Pižmo pro montáž ocelové mostovky a nosných lan. Pylony, svařence z plechu tloušťky 30 a 40 mm, byly montovány postupně. Nejdříve se namontovaly šikmé stojky a poté spodní i horní příčle. Po spojení bylo provedeno vyplnění dutých stojek pylonů betonem.

Na provizorně podepřené nosné konstrukci lávky probíhala následná montáž nosných a kotevních lan zakotvených v pylonech a na opěrách. Montáž nosného systému lávky byla ukončena zavěšením lávky na nosná lana. Po aktivaci závěsů byly odstraněny podpěrné bárky a nakonec byly předepnuty 2 stabilizační kabely vedené podélně v mostovce. Výstavba lávky byla ukončena uložením mostovky z dubových mostin.

Pod mostovku byly namontovány tlumiče podélných kmitů, byly osazeny mostní závěry a zábradlí. Osvětlení je umístěno ve sloupcích zábradlí a  na hlavách pylonů.

Na závěr výstavby byla na lávce provedena dynamická a statická zatěžovací zkouška. Při statické zkoušce bylo netradičně použito dvacet čtyři osobních aut Škoda Fabia. Výsledky zkoušek potvrdily předpoklady projektanta a lávka byla zkolaudována a předána veřejnosti k užívání.

Kontakt

Máte-li dotaz, týkající se této stavby, obraťte se na našeho zástupce:

Ing. Antonín Brnušák

technický ředitel skupiny SMP

Napsat zprávu Zobrazit kompletní kontaktní údaje
Ing. Antonín Brnušák

Další reference

Rekonstrukce mostu, Praha 5 - Lahovice

Původně se jednalo o dva samostatné mosty, z nichž starší byl postaven v letech 1912 až 1916. Při realizaci Chuchelské radiály byl po proudu postaven souběžný most a ten byl uveden do provozu v roce 1964. Havarijní stav obou mostů vedl od poloviny 90. let 20. století k úvahám o jejich...

Zobrazit detail reference
Rekonstrukce mostu, Praha 5 - Lahovice

Rekonstrukce mostu přes Čertovku na Kampě, Praha

Rekonstrukce mostu přes Čertovku spočívala v odstranění stávající nosné konstrukce mostu a výstavbě nové konstrukce spolu s překládkou velkého množství inženýrských sítí a za zachování pěšího provozu.

Zobrazit detail reference
Rekonstrukce mostu přes Čertovku na Kampě, Praha

Zobrazit všechny reference