Dřevěný krytý most přes řeku Ohři, Radošov

Informace o projektu

Obec Radošov leží na staré zemské obchodní cestě spojující Prahu s Chebem. Od doby císaře Karla IV. byla zvána Královskou cestou „Via regia“. Původně zde sloužil k přechodu řeky Ohře pouze brod. 1. listopadu 1310 zde přešel přes Ohři na svém tažení na Prahu král Jan Lucemburský. 16. dubna 1364 udělil císař Karel IV. městu Ostrovu privilegium ke stavbě mostu a vybírání cla. Roku 1366 pak přikázal kupcům jedoucím do Prahy používat právě tuto cestu.

 Most byl nepochybně postaven celý ze dřeva a musel být neustále opravován – v roce 1567 vyhořel, roku 1639 jej strhli Švédové, 1628 jej poškodila velká voda. Znovu byl obnoven údajně ještě v letech 1709 a 1731. Z ceny této poslední obnovy je patrné, že se jednalo o dřevěnou sroubenou konstrukci. V roce 1742 byl most spálen francouzským vojskem, za dva roky byl ale opět obnoven. Roku 1753 musel být znovu postaven, přičemž nábřežní pilíře byly vyzděny zlomového kamene, ale ostatní konstrukce včetně návodních pilířů byly opět dřevěné. Poté, co byl most poškozen ledy v roce 1768, byly i oba návodní pilíře postaveny z kamene, horní dřevěná část zůstala ale zřejmě bez zastřešení. Za napoleonských válek byla roku 1810 půlka mostu rozebrána, po pominutí nebezpečí byl most opraven včetně nového zastřešení. V tomto stavu se most dochoval až do druhé poloviny 20. století.

V letech 1979–1980 proběhla celková rekonstrukce mostu. Dne 18. července 1986 dřevěná konstrukce mostu zcela shořela, zůstaly pouze kamenné pilíře.

V roce 2001 započala dlouho připravovaná obnova mostu dle dochované historické dokumentace. V roce 2003 byla rekonstrukce dřevěného krytého mostu přes řeku Ohři dokončena a most byl dne 17. října 2003 slavnostně uveden do provozu.

Dnešní obnovovaná podoba horní dřevěné kryté konstrukce mostu je rekonstrukcí stavu mostu před jeho zkázou v roce 1986. Pro umožnění dopravy záchranné službě a hasičskému sboru tvoří dnešní nosnou konstrukci trojice dvoutrámových nosníků z předpjatého betonu spojených monolitickými příčníky. Tato nová konstrukce je skryta dřevěnou mostovkou a bedněním obvodových stěn mostu.

Kontakt

Máte-li dotaz, týkající se této stavby, obraťte se na našeho zástupce:

Ing. Antonín Brnušák

technický ředitel skupiny SMP

Napsat zprávu Zobrazit kompletní kontaktní údaje
Ing. Antonín Brnušák

Další reference

Most přes železniční trať Českých drah, Poděbrady

Most  SO 201 je součástí stavby, která má umožnit bezkolizní spojení dvou částí města rozdělených železniční tratí Kolín – Nymburk. Most tvoří monolitická podélně předpjatá betonová deska stavěná ve třech etapách na pevné skruži. Most je ve výrazném půdorysném oblouku, 10 polová konstrukce...

Zobrazit detail reference
Most přes železniční trať Českých drah, Poděbrady

Most přes údolí Hačky, Chomutov

Přeložka silnice I/7 Chomutov-Křimov-Hora sv. Šebestiána je důležitou spojkou silniční sítě směrem k hraničnímu přechodu do SRN. Vnitrostátně umožní propojení Severočeského kraje s hranicí SRN a mezistátně vyřeší a urychlí především těžkou nákladní dopravu. Letmo betonovaný most přes údolí...

Zobrazit detail reference
Most přes údolí Hačky, Chomutov

Zobrazit všechny reference