Dřevěný krytý most přes řeku Ohři, Radošov

Informace o projektu

Obec Radošov leží na staré zemské obchodní cestě spojující Prahu s Chebem. Od doby císaře Karla IV. byla zvána Královskou cestou „Via regia“. Původně zde sloužil k přechodu řeky Ohře pouze brod. 1. listopadu 1310 zde přešel přes Ohři na svém tažení na Prahu král Jan Lucemburský. 16. dubna 1364 udělil císař Karel IV. městu Ostrovu privilegium ke stavbě mostu a vybírání cla. Roku 1366 pak přikázal kupcům jedoucím do Prahy používat právě tuto cestu.

 Most byl nepochybně postaven celý ze dřeva a musel být neustále opravován – v roce 1567 vyhořel, roku 1639 jej strhli Švédové, 1628 jej poškodila velká voda. Znovu byl obnoven údajně ještě v letech 1709 a 1731. Z ceny této poslední obnovy je patrné, že se jednalo o dřevěnou sroubenou konstrukci. V roce 1742 byl most spálen francouzským vojskem, za dva roky byl ale opět obnoven. Roku 1753 musel být znovu postaven, přičemž nábřežní pilíře byly vyzděny zlomového kamene, ale ostatní konstrukce včetně návodních pilířů byly opět dřevěné. Poté, co byl most poškozen ledy v roce 1768, byly i oba návodní pilíře postaveny z kamene, horní dřevěná část zůstala ale zřejmě bez zastřešení. Za napoleonských válek byla roku 1810 půlka mostu rozebrána, po pominutí nebezpečí byl most opraven včetně nového zastřešení. V tomto stavu se most dochoval až do druhé poloviny 20. století.

V letech 1979–1980 proběhla celková rekonstrukce mostu. Dne 18. července 1986 dřevěná konstrukce mostu zcela shořela, zůstaly pouze kamenné pilíře.

V roce 2001 započala dlouho připravovaná obnova mostu dle dochované historické dokumentace. V roce 2003 byla rekonstrukce dřevěného krytého mostu přes řeku Ohři dokončena a most byl dne 17. října 2003 slavnostně uveden do provozu.

Dnešní obnovovaná podoba horní dřevěné kryté konstrukce mostu je rekonstrukcí stavu mostu před jeho zkázou v roce 1986. Pro umožnění dopravy záchranné službě a hasičskému sboru tvoří dnešní nosnou konstrukci trojice dvoutrámových nosníků z předpjatého betonu spojených monolitickými příčníky. Tato nová konstrukce je skryta dřevěnou mostovkou a bedněním obvodových stěn mostu.

Kontakt

Máte-li dotaz, týkající se této stavby, obraťte se na našeho zástupce:

Ing. Antonín Brnušák

technický ředitel skupiny SMP

Napsat zprávu Zobrazit kompletní kontaktní údaje
Ing. Antonín Brnušák

Další reference

Přeložka silnice 1/27, 1. stavba Tyršův Sad – Sukova, SO 202 – Most přes Radbuzu

Účelem mostu je převedení silnice I/27 v úseku Tyršův Sad – Sukova ulice mostním objektem přes údolí řeky Radbuzy. Trasa kříží polní cesty, vodovod a VTL plynovod. Podle doporučení geologa je část mostu založena hlubinným způsobem a část plošně. Nosná konstrukce je spojitý nosník konstantní...

Zobrazit detail reference
Přeložka silnice 1/27, 1. stavba Tyršův Sad – Sukova, SO 202 – Most přes Radbuzu

Most na silnici I/27 přes údolí řeky Chomutovky, Velemyšleves

Společnost SMP CZ je zhotovitelem stavby Most přes údolí říčky Chomutovky, který je součástí obchvatu obce Velemyšleves na silnici I/27. Jedná se o most s celkovou délkou 537 m o sedmi polích s rozpětími 45+65+90+120+90+65+45 m. Nosnou konstrukci, která je ve výškovém i v půdorysném oblouku a má...

Zobrazit detail reference
Most na silnici I/27 přes údolí řeky Chomutovky, Velemyšleves

Zobrazit všechny reference