Dokončení Vltavské vodní cesty v úseku Hluboká nad Vltavou - Vodní dílo Hněvkovice - Plavební komora, Hluboká nad Vltavou

Informace o projektu

Plavební komora je vybudována na pravém břehu řeky Vltavy u stávajícího jezu Hluboká nad Vltavou na místě původní vorové propusti. Jedná se o plavební komoru, která splňuje požadavky pro I. třídu dle kvalifikace vodních cest.

Staveniště pro provedení stavby plavební komory a prohrábek koryta řeky Vltavy, se přebíralo v zimním období, a to 15.12.2010. Stavební práce byly započaty hned na začátku roku 2011. V prvních dnech se zahájily práce na prohrábkách dna koryta řeky tak, aby bylo možné použít vytěžený materiál z řeky na pracovní plošiny pro provedení pilotové stěny, jako zajištění stavební jámy. Hned následně byla rozebrána původní vorová propust. Poté se zahájily práce na dvojité štětové jímce tak, aby bylo možné provádět veškeré stavební práce v suchém prostředí. Souběžně s montáží dvojité štětové jímky byly zahájeny práce na pilotové zajišťovací stěně. Po dokončení jak štětové jímky, tak pilotové stěny, bylo zahájeno těžení stavební jámy pro samotnou plavební komoru, horní a dolní rejdu. Dále začaly práce na betonáži plavební komory.
Současně s nimi probíhaly práce i na horní, dolní rejdě a dělících stěnách. Při betonáži se současně do železobetonových stěn osadily ocelové prvky jako pancéřování hran, pevná a plovoucí pacholata a v neposlední řadě desítky metrů chrániček pro napojení všech pohyblivých částí plavební komory na elektrický proud. Po dokončení veškerých železobetonových částí, se stavba rozjela na několika místech na jednou. Veškeré stěny směrované k zámku Hluboká nad Vltavou se začaly obkládat žulovým kamenem tak, aby nově vybudované dílo lépe zapadlo do kontextu krajiny. Dále se zahájily práce na lávce, která zajišťuje přechod z pevniny na jez.

V neposlední řadě byly zahájeny práce na mozku celé plavební komory a Velínu. Velín jako takový je prací architekta Stříteckého. Jako poslední z velkých dodávek do plavební komory se osadily vrata a klapka tak, aby plavební komora sloužila pro povodí Vltavy i k případnému převedení velkých vod. Plavební komora by při povodni byla regulována jako samostatný jez v Hluboké nad Vltavou, tak aby sloužila jako další jezové pole. Po osazení vrat a klapky na samotné plavební komoře probíhalo už jen nastavení všech řídících systémů.

Tato stavba je významná co do rozsahu a budoucí využitelnosti pro široké spektrum podnikatelských a rekreačních aktivit v regionu Českobudějovicka.

Další reference

Zvýšení kapacity koryta řeky Morava II. A etapa, Olomouc

Hlavním účelem bylo zvýšení kapacity koryta řeky Moravy ve městě ze stávajícího Q20 na na Q380. II. etapa PPO Olomouce zahrnuje úpravu řeky Moravy v o celkové délce asi 3,2 km (km 231,816 až 235,019). Začíná u železniční trati Nezamyslice - Olomouc a končí nad mostem v Komenského ulici. Jedná se...

Zobrazit detail reference
Zvýšení kapacity koryta řeky Morava II. A etapa, Olomouc

Výstavba protipovodňových opatření na pravém břehu Labe, Křešice

V průběhu povodně na Labi ve dnech 12. 8. – 17. 8. 2002 došlo v dané lokalitě k překročení průtoku 5 300 m3/s, což odpovídá přibližně průtoku Q500. Tato katastrofická povodeň byla historicky největší známá povodňová událost od roku 1890. Během povodně došlo k rozsáhlým záplavám a škodám i v obci...

Zobrazit detail reference
Výstavba protipovodňových opatření na pravém břehu Labe, Křešice

Zobrazit všechny reference